STØRRE, STILIGERE: Ulriksbanen får tredoblet kapasitet når den nyåpner til sommeren, og Skyskraperen forsterker inntrykket som et av byens aller mest spektakulære spisesteder. Illustrasjon: MIR / 1:1 Arkitekter
STØRRE, STILIGERE: Ulriksbanen får tredoblet kapasitet når den nyåpner til sommeren, og Skyskraperen forsterker inntrykket som et av byens aller mest spektakulære spisesteder. Illustrasjon: MIR / 1:1 Arkitekter

I dag snakker vi med Mikael Sletten

20.11.2020

Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Pandemien sørget for at ombyggingen av Ulriksbanen og Skyskraperen kom i gang raskere enn planlagt. – Vi håper på nyåpning i juni, sier Mikael Sletten i Ulriken643.

_____________________________________________________________
Navn:                        Mikael Sletten
Tittel:                       Salgs- og markedssjef
Selskap:                  Ulriken643
Omsetning:              ca 34 millioner kr
Kjernevirksomhet: Taubane, buss, restaurant og butikk
_____________________________________________________________


Han er salgs- og markedssjef på et av byens mest synlige steder. 643 meter over havet er det hektisk aktivitet, men ikke av det ordinære slaget.
– I mars var situasjonen med ett veldig uforutsigbar og uoversiktlig. Planene om å bygge en ny bane og en ny restaurant var jo klare, så vi foretok det vi kan kalle en rask strategisk tilpasning. Kall det gjerne hell i uhellet. Vi ser det er mye folk til fjells, og vi går nok glipp av en del inntekter. Men Ulriken har vært tilgjengelig for gående i hele perioden, som seg hør og bør, og vi har klart å ha et visst tilbud på toppen. Det er vi glade for.

Antallet besøkende på Ulriksbanen har økt jevnt og trutt de siste årene. I 2017 reiste for mer enn 200.000 personer med taubanen. De siste årene har tallet ligget stabilt rundt 230.000.
- Vi har hatt kapasitetsproblemer, og vær og vind har ofte påvirket driften. Fra neste sommer kan vi love en helt annen trygghet og regularitet.

Tror du korona-pandemien vil føre til varige endringer som berører Ulriken643 – negativt eller positivt?

- Vi er en aktør i reiselivet, og det er mye som er usikkert. 2021 vil nok også være et unormalt år. Men jeg tror vi vil se en økning i besøkende fra resten av Norge. Jeg tror trenden om å oppdage eget land er vedvarende. Jeg tror folk er sulteforet på gode opplevelser sammen med andre. Jeg tror folk ønsker å spise og oppleve sammen. Der har vi et kvalitetstilbud gjennom både banen og restauranten på Ulrikens topp. Men alt avhenger naturligvis av hvordan pandemien utvikler seg, når vaksinen kommer, og ikke minst hvordan restriksjoner og reguleringer vil se ut.

Den nøyaktige datoen er ikke fastsatt ennå, men så langt går byggearbeidene etter planen. Mikael Sletten tror bergensere og tilreisende turister vil sette pris på det som nå reiser seg.
– Vi vil kunne skilte med tredobbel kapasitet på banen, og dobbel kapasitet i Skyskraperen. Ikke minst vil vi kunne tilby bedre og mer tilgjengelige fasiliteter, som toaletter, uteplasser og slikt. Det blir til glede for alle som besøker oss, ikke minst alle de som velger å gå til fots. Samtidig er det viktig for oss at vi også i fremtiden skal være den gode, gamle Ulriksbanen. DNAet forblir det samme, lover salgs- og markedssjefen.