Gerda Sørhus Fuglerud er administrerende direktør i Oleana. Foto: Silje Bryn Knutsen
Gerda Sørhus Fuglerud er administrerende direktør i Oleana. Foto: Silje Bryn Knutsen

Idag snakker vi med Gerda Sørhus Fuglerud

08.02.2021

- Jeg har store drømmer for fremtiden og kjenner på den energien og lidenskapen hver eneste dag, sier Gerda Sørhus Fuglerud, administrerende direktør og eier av Oleana.

_____________________________________________
Navn:                     Gerda Sørhus Fuglerud
Tittel:                    Administrerende direktør og eier
Bedrift:                 Oleana
Kjernevirksomhet: klesprodusent
_____________________________________________


Hvordan er ståa i klesindustrien i disse dager?
- Klesindustrien er i stor endring og Covid-19 har akselerert behovet for å transformere og å bli bedre i alle ledd. Vår største kanal, de fysiske butikkene, er rammet av mindre besøk, bortfall av utenlandsk turisme og lavere salgstall, mens vår nettbutikk har en fantastisk vekst.

- Likevel er det korte svaret er at det er veldig tøffe tider. Vi som eksporter mye til land som er i lock-down har det spesielt tøft. Vi mister så mye omsetning til at vi ikke klarer å kompensere på andre vis.

Hva kjenner dere på som den største utfordringen?
- Når det nærmest er en kamp for å overleve så er det utfordrende å skape trygghet, motivasjon og samhold for ansatte. Kostnadsfokuset er stort, men samtidig må vi unngå å spare oss til fant, det er NÅ vi må lage bedre kolleksjoner enn noen gang! Vi må få alle med på filosofien om at vi må så for å høste. Jobbe enda hardere når alt er hardt fra før.

Hvilke av myndighetenes tiltak har hatt størst betydning for dere, og hvilke nye tiltak ville være viktig i tiden fremover?
- Permitteringsordningen var viktig for oss fordi vi måtte nedskalere all den ordinære produksjonen vår og bare satse på produktutvikling. Nye tiltak vi ønsker oss vil være å kompensere dem som eier maskiner (ikke bare dem som leier) og dem som har ansatte vs. innleide tjenester 

- Og så er formuesskatten en stor belastning for bedrifter som eies av helt vanlige folk med vanlige inntekter. Vi prøver å ta vare på en tradisjonsrik familiebedrift som nå går med underskudd. Formueskatten svekker oss ytterligere, så her er det noe som ikke fungerer. Retorikken om «Robin Hood» og bilder av de aller rikeste slår beina under nyansering og kritiske spørsmål om hva vi som samfunn er tjent med, kulturarv, arbeidsplasser og verdiskapning i Norge.

Hva tenker du om fremtiden?
- Vi tror 2021 blir et tøft år. Det er krevende med mye endring. Men fordi vi, i all ydmykhet, lager så fantastiske produkter og fordi Oleana er nesten alene om å produsere i Norge så har vi et enormt potensial! Joda, jeg har store drømmer for fremtiden og jeg kjenner på den energien og lidenskapen hver eneste dag. Dette må vi jo klare!?

Hva er så langt den mest negative konsekvensen av pandemien for din næring? Og den mest positive?
- De økonomiske konsekvensene av et brått og dramatisk fall i omsetning har store negativer konsekvenser og det skaper mye usikkerhet. Den mest positive er at det utfordrer oss på å se etter nye muligheter, transformere, lete etter hvordan vi kan bli bedre og smartere. Mange har vel spurt seg mer grunnleggende, mer filosofiske spørsmål i det siste. Hva er egentlig viktigst?

- I Norge har det aldri vært et så tydelig søkelys på det miljømessige fotavtrykket av klesindustrien. Vi må bort fra bruk-og-kast, og inn i sirkulærøkonomien, og her kommer lokalproduksjon og nærhet til konsument inn som en rakett.

Kan koronakrisen også være en anledning til å styrke bergensregionens posisjon og konkurransekraft? I så fall, på hvilken måte?
-Vi har jo satset alt, mot alle odds, på å produsere klær i Norge, i Bergen. Så det er vel ikke mye tvil om hva vi mener. Innen vårt felt handler det mye om produksjonskompetansen vi har her, som er ganske unik og begynner å bli ettertraktet. Tekstilproduksjon er også en del av vår vestlandske kulturarv og kunnskap, historie og kvalitet synes å bli viktigere nå. Klærne vi velger handler mye om identitet og integritet. Våre kunder er bevisste, vet hva de vil ha og krever sannhet. Det å kunne vise en transparent moderne fabrikk med all produksjon ved vakre Sørfjorden her i Arna er vår største konkurransekraft.

Har du noe på hjertet som jeg nå ikke har spurt deg om?
- Vil vi ha et levende og variert lokalt næringsliv, fantastiske restauranter, hoteller, butikker og spennende produsenter så må vi støtte dem nå!