Global Food satser friskt med et unikt varesortiment

01.04.2022

Global Food, med utsalg i Bergen sentrum og Åsane, merker godt at bergensere blir stadig mer åpne for impulser fra andre matkulturer. De satser friskt på et varesortiment som skiller seg markant fra de store dagligvarekjedene.

Neda Hezari er jusutdannet, og overtok nylig formelt driften av Global Food fra sine foreldre. Hun sysselsetter nå et 20-talls personer i butikken i Vestre Strømkaien i Bergen sentrum og i filialen på Nyborg i Åsane.

- Vi ser at den alminnelige norske forbrukeren i større grad ønsker å supplere handlekurven med varer som ikke er å finne i den typisk norske dagligvarebutikken. Vi balanserer vareutvalget mellom faste varer og en mer dynamisk del bestående av varer som byttes ut og tilpasses ulike sesonger, trender og høytider, forteller hun.

Global Food blir som nytt medlem i Bergen Næringsråd et viktig supplement til varehandelsbedriftene som er representert hos oss.

Kundene strømmer til
Fra 2017 til 2020 har driftsinntektene økt fra 28,9 mill. kr. til 47,6 mill. kr., og årsresultatet fra 2,9 mill. kr. til 4,3 mill. kr.

- Vi har vært i bransjen lenge, har mange trofaste kunder og jobber kontinuerlig for å levere riktig sortiment kombinert med god kundeservice og kunnskap om produktene, forteller Hezari. 

- Samtidig blir vi som alle andre påvirket av både pandemien og forsyningskrisen etter krigsutbruddet i Ukraina. Dette ser vi på handlemønsteret til kundene våre, og vi merker det på innkjøpssiden av driften, sier hun.

Endret norsk matvarekultur
Omsetningsøkningen er i liten grad påvirket av at det kommer nye kundegrupper fra andre land.

- Kundene våre har ulik bakgrunn og mange ønsker autentiske versjoner av de produktene de allerede kjenner fra sin vanlige dagligvarehandel. Eksempelvis skyldes ikke den økte interessen for matvarer fra et spesifikt land kun økt innvandring derfra, men også at nordmenns matkultur er i kontinuerlig endring, mener Hezari.

Hezari røper også at hun har planer om flere butikker i Bergen.