Vil løfte frem andre

06.03.2021

– Jeg er veldig glad i det bildet og ser det hver dag når jeg går opp trappen. Det er en påminnelse om at det jeg gjør er verdt det. Når jeg er sliten og trøtt, gir bildet meg en skikkelig god følelse og lyst til å fortsette, sier Kathleen Offman Mathisen.

I desember 2013 ble hun tildelt Sunnivaprisen av Bergen Næringsråd i samarbeid med Grieg Gruppen. Juryen mente at prisvinneren fremstod som en robust, varm og fremtidsorientert leder som har potensial til å vokse videre i sin karriere. Det er ingen tvil om at hun gjorde et godt inntrykk. Lite visste hun at Grieg Seafood skulle bli hennes arbeidsgiver to og et halvt år senere.

– 2013 var første året Grieg Gruppen delte ut prisen sammen med Bergen Næringsråd. Elna-Kathrine (Grieg) er flink til å se og løfte frem mennesker og jeg kjente at juryen så meg og satte pris på arbeidet jeg hadde gjort. Jeg opplevde at Grieg var et selskap som ville noe mer enn å bare levere tall, så avgjørelsen om å begynne å jobbe her var ikke vanskelig, forteller Mathisen og smiler.

Hun bestemte seg fort for hva hun ville bruke prisen til.

– Jeg vil bruke den til å løfte frem andre og jobbe med holdninger.

Prisen har gjort at jeg alltid tar meg tid til å hjelpe studenter, minoritetsgrupper, holde foredrag på konferanser, gi karriereråd eller sparre med andre toppledere, sier Mathisen.

Fra Mauritius til Lærdal
Da Mathisen var seks år gammel, flyttet hun fra Mauritius til Lærdal. Hun bodde der frem til hun var 18 år, og omtaler stedet som sitt referansepunkt i livet. Moren ville at ungene skulle være med på alt som skjedde i bygden og viste dem hvor viktig det er å være åpen for ny kultur. De ble godt tatt imot, og denne takknemligheten og åpenheten hun møtte, gjør at Mathisen føler seg hjemme hvor som helst i verden.

– Hvis jeg kan vise samme takknemlighet og åpenhet overfor nye ansatte, vil tryggheten smitte over. Da har vi et godt utgangspunkt, forteller Mathisen.

Hun stråler. Strør om seg med hyggelige komplementer til kolleger. Det er ikke noe hun bare sier. Hun mener hvert ord. I fjor repostet hun blogginnlegget «Sure ledere kan holde seg hjemme». Det fikk 60.000 visninger på LinkedIn.

– Du må være klar over påvirkningskraften du har som leder. Klart du har dårlige dager, men du må klare å håndtere det på en profesjonell måte. Gjentakende surhet har en negativ effekt på produksjonen. Jeg vet at jeg påvirker miljøet som jeg er en del av. Hvis jeg ønsker maksimal produksjon, må vi ha et godt miljø, medvirkningsmuligheter og stor frihet innen fagområdene, sier Mathisen.

Hun har vært opptatt av mangfold i hele sin yrkeskarriere.

– Hos oss i Grieg handler det ikke bare om likestilling, men om mangfold i kjønn, alder, personlighet, yrkesbakgrunn og kultur.

En tydelig rekruttering og klare retningslinjer fra eiere og ledelse går igjen hos oss. Alle selskaper har noe de kan bidra med, påpeker HR-direktøren.

Vil endre en lukket bransje
Oppdrettsselskap har lenge vært kjent som en konservativ og lukket bransje. Dette var noe som trigget Mathisen til å begynne i Grieg Seafood.

– Her er det bare muligheter ved å gå den andre veien, tenkte jeg. Nå har vi tatt en helt annen retning. Vi er opptatt av å være ærlig, men ønsker også å vise hva vi ikke er god nok på, forteller Mathisen.

Majoriteten av Grieg sine stillinger er ute på merdkanten. De jobber tett sammen og i takt med lokalsamfunnet, og inviterer ofte interessenter til dialog.

– Vi driver med målinger fordi det som blir målt blir gjort noe med. Hovedoppgaven vår er å dele kunnskap, for da kan vi ta et fellesløft, sier Mathisen.