Kyrre M. Knudsen i Sparebanken1 SR-Bank presenterte varehandelsrapporten.
Kyrre M. Knudsen i Sparebanken1 SR-Bank presenterte varehandelsrapporten.

Varehandelsrapporten 2022: Mer moro, mindre hverdag

19.08.2022

Varehandelsrapporten 2022 ble i dag presentert på Bergen Næringsråds Møtearena. I 2021 var vinnerne overnatting og servering, bil og netthandel. Taperne var dagligvare, som etter år med nedstenging og reisebegrensninger fikk en normalisering. Veksten fortsetter inn i 2022.

Butikkenes død (retail apocalypse) er sterkt overdrevet - rapporten viser at det er vekst i tradisjonell handel i fysiske butikker. Klikk- og hent øker i omfang.

Nordmenn har begynt å gå ut igjen, spiser ute igjen og drar på ferieturer igjen. Det er konklusjonen på varebarometeret 2022. Bil/båt og overnatting har en vekst i 2021 på 17%.

I Bergen var veksten noe sterkere med ca 19%. Men det kommer etter en reduksjon innen overnatting og servering på over 40%.

Netthandelen som økte kraftig gjennom pandemien, har fortsatt en sterk trend gjennom 2021 med en økning på 19% for norske nettbutikker. Utsiktene for 2022 antyder at trenden for bil allerede har endret seg.

Forbruket økte med 9,5% i Vestland, 5,8% i Bergen. Sentrumshandelen er på vei tilbake, med Bergen sentrum som den delen av Bergensområdet som har størst prosentvis vekst i detaljhandel. Det følger imidlertid også etter en kraftig reduksjon i 2020.

I Bergensregionen er det en tydelig trend på at Askøy og Os som har hatt stor handelslekkasje, reduserer denne, med Os nå nesten uten handelslekkasje til omkringliggende kommuner.

Totalt forbruk i 2022 ligger 17% høyere en før pandemien. Dette selv om lønnsveksten i år blir lavere enn prisstigningen.

Noen bransjer har imidlertid en dårligere trend; Elektro og sport har nedgang, og er de bransjene det er grunn til å rope varsko om dersom trenden fortsetter.

Det du må vite:

  • Vinnerne er overnatting, servering og netthandel (og klikk og hent)

  • Vekst også i tradisjonell butikkhandel

  • Serveringsandelen i kjøpesenteret er doblet over senere år

  • Bilhandelen eksploderte i 2021, men får en smell i 2022

  • Klikk og hent øker, netthandel og butikkhandel smelter sammen

  • Pandemien er over: forbruket er 17% høyere enn før pandemien

  • Sport og elektronikk vokser ikke