Bergen Næringsråd har fått en helt ny grafiske profil. En omfattende fornyelse av logo, farger og designelementer gjenspeiler organisasjonens tre kjerneverdier: handlekraftig, modig og troverdig. I logoen er Bergen Næringsråds initialer flettet sammen som et symbol på vårt fellesskap.
Synliggjør dynamisk fellesskap
– Vi vil forsterke vår posisjon som den viktigste politiske arenaen i regionen utenfor de etablerte, offentlige rommene der politikk utformes, sier administrerende direktør Monica Mæland.
– Derfor ønsket vi en grafisk identitet som synliggjør det dynamiske og positive fellesskapet vi utgjør for våre medlemmer.
En sterk grafisk profil er viktig for alle som ønsker å skape tillit og gjenkjennelse i markedet.
– Den nye profilen gjør at vi kan kommunisere mer tydelig hvem vi er og hva vi står for, sier kommunikasjonsleder Espen Børhaug.
Etter en anbudsrunde, ble oppdraget tildelt Knowit Experience Bergen.
– Et godt merkevareprosjekt handler ikke bare om design, men om å få mennesker til å se seg selv i det nye. Det synes vi at vi har klart her, sier Tom Lekven Nilsen, commercial director of branding.
Fremtid og tradisjoner
Den nye profilen bygger bro mellom organisasjonens 180 år lange historie og fremtidsrettede visjoner for bergensregionen. Siden stiftelsen i 1845, har organisasjonen utviklet seg til å bli regionens største næringslivsorganisasjon med over 6000 medlemmer fordelt på 1200 bedrifter – til sammen over 150.000 arbeidstakere.
– Å få jobbe med identiteten til en 180 år gammel merkevare i tett samarbeid med Bergen Næringsråd har vært både engasjerende og meningsfullt. Prosessen har vært preget av høyt engasjement og tydelige meninger — noe som har fungert som en rettesnor for retning og kvalitet, sier Lekven Nilsen.
– Underveis har vi vært rykende uenige, og sånn kan det godt være. Vi har utviklet noe som vi alle er veldig fornøyde med, bekrefter Espen Børhaug.
– Vi har klart å lande et visuelt uttrykk som både er kreativt og historisk forankret — og ikke minst: tydelig. Det er en balansekunst vi er stolte av å ha fått til sammen med Bergen Næringsråd, sier Tom Lekven Nilsen.

