Monica Mæland er administrerende direktør i Bergen Næringsråd. Sammen med sin kollega i Næringsforeningen i Stavangerregionen, Harald Minge, gir hun uttrykk for sterk kritikk mot en ny rapport som er bestilt av Hordfast-motstanderne Naturvernforbundet og Norges Miljøvernforbund. Saken ble omtalt i Bergensavisen denne uken. Hordfast vil – sammen med det allerede påbegynte Rogfast - gjøre E39 mellom Bergen og Stavanger fergefri.
– Hordfast vil faktisk binde kraftsentrene på Vestlandet sammen og skape en sammenhengende region som kan matche Oslo. Den vil redusere reisetiden med nær en time og bidra til betydelige ringvirkninger. Hordfast-motstanderne presenterer et åpenbart og tendensiøst bestillingsverk, sier Mæland.
Grunnlagstallene for Hordfast har vært kjent i årevis og baserer seg på beregninger fra Statens vegvesen, som alle andre samferdselsprosjekt. Dette har vært grunnlaget i gjentatte NTP-prosesser. Dette er også det grunnlaget som vil bli brukt ved vurderingen av prosjektet i fremtiden.
- Ved å redusere trafikktallene, bagatellisere ringvirkninger og undervurdere reisetidsgevinsten, får Naturvernforbundet og deres underleverandør selvsagt lavere nytte og manglende bompenger. Det ville blitt resultatet uansett hvilket prosjekt man hadde vurdert. Som man roper i skogen, får man svar, mener Monica Mæland.
Hordfast er et tydelig krav fra næringslivet for å redusere reisetid og bidra til vekst i regionen.
– Vi forholder oss til anerkjente fagmiljøer i Statens vegvesen og de to godkjente kvalitetssikrerne for slike prosjekt – Menon og Oslo Economics. Vi registrerer at Naturvernforbundet har valgt å gå til en annen kilde. Det har nok sine grunner.
Næringsforeningen i Stavangerregionen tar også sterk avstand fra rapporten.
– Uansett hva man mener om Hordfast, bør en legge til grunn analyser fra de kilder som faktisk er beslutningsgrunnlaget, ikke enkeltorganisasjoners bestillingsverk, sier Harald Minge.