Forventningene i næringslivet er store etter at regjeringen bestemte seg for hvem som skal bygge Norges fem nye fregatter.
Britiske BAE Systems stakk av med gigantkontrakten på rundt 135 milliarder kroner. Onsdag møtte Sven Hanssen (Head of Shipbuild i BAE Systems Maritime – Naval) næringslivet i Vestland for å gi status på fregattanskaffelsen og innsikt i hvordan lokale bedrifter kan delta i forsvarsløftet.
– Bare ta kontakt, var det kontante svaret fra Hanssen.
Han understreket at norske leverandører allerede er på banen, men at mange flere kan få en rolle når byggingen av de fem fregattene skyter fart og gjenkjøpsavtaler skal legges.
BAE Systems styrker nå Norges-teamet sitt. Teamet sitter i Oslo, tett på Forsvaret og myndighetene, men målet er å nå ut til bedrifter i hele landet.
– Vi har et veldig stort reisebudsjett. Vi skal reise rundt i landet og på Vestlandet, sa Hanssen.
Han oppfordret bedrifter til å være aktive og tydelige:
– Meld dere på, fortell hva dere tilbyr, og kom med gode ideer. Det trenger ikke bare være maritime løsninger, så lenge det har en kobling mot forsvarssektoren.
Kontaktpersoner i BAE Systems i Oslo er Ross Dickson og James Neville.
Hanssen trakk også frem det tette samarbeidet mellom Norge og Storbritannia helt tilbake til krigens dager. Samarbeidet fortsetter den dag i dag.
– På den britiske marines tokt i Stillehavet er KNM Roald Amundsen det eneste utenlandske fartøyet som deltar på hele seilasen. Det biter britene seg merke i, sa Hanssen.