Bow Olympus passerer under Fred Hartman Bridge like utenfor Houston, Texas. Fotograf: Robert Land Productions & Mihovil Photography

Odfjells kjemikalietanker "Bow Olympus" krysser Atlanterhavet med seil og biodrivstoff

"Bow Olympus" seilas mellom Houston og Antwerpen viser hvordan eksisterende teknologier og drivstoff kan kombineres for å akselerere skipsfartens overgang til netto nullutslipp. – Resultatene har overgått våre forventninger, bekrefter teknologidirektør i Odfjell SE Erik Hjortland.
  • Publisert mandag 19. mai 2025

Overfarten er gjennomført tilnærmet karbonnøytral med seil og biodrivstoff, sparer fem tonn drivstoff daglig og reduserer utslippsintensitet med 85%.

Data fra Atlanterhavskrysningen bekrefter at denne doble fremdriftsløsningen ikke bare er teknisk gjennomførbar, men også svært effektiv: Skipets utslipp tilfredsstiller EUs 2050-krav til utslippsintensitet (FuelEU Maritime) og IMO sitt GHG Fuel Intensity (GFI) Direct Compliance-mål frem til minst 2044.

LES OGSÅ: Bærekraftsprisen tildelt Odfjell SE

Suge-seil overgår forventningene til energieffektivitet
Kraften fra vindassistert fremdrift er blitt testet gjennom Bow Olympus sine to første Atlanterhavskryssinger. De fire 22 meter høye suge-seilene har vært i drift under ulike værforhold, med ytelsen nøye overvåket av Odfjells mannskap og teknologiteam, både om bord og fra land.

– Selv under gode, men ikke ideelle forhold, har vi sett en energibesparelse på 15–20%. Det tilsvarer fem tonn spart drivstoff per dag og en daglig reduksjon på 15 tonn CO₂. På enkelte deler av reisen har vi sett opptil 40% lavere drivstofforbruk. Dette er svært lovende tall. Det er gledelig å se at våre beregninger ikke bare stemmer – de er blitt overgått.

En ny AI-basert vær-ruting har gjort det mulig for den fem år gamle kjemikalietankeren å utnytte vindforholdene optimalt.

– En overraskende observasjon er at selv lett vind, så lavt som 15 grader på baugen, gir merkbar effekt. Det betyr at vi trolig kan benytte seilene oftere enn antatt, noe som forbedrer allerede positive avkastningstall. I tillegg har seilene en stabiliserende og rulledempende effekt, legger Hjortland til. – Basert på dagens data forventer vi at seilene vil fortsette å gi betydelige besparelser på fremtidige langdistansereiser i alle havområder.

De fire 22 meter høye seilene eSail gir betydelige drivstoffbesparelser og øker energieffektiviteten.

Kombinasjon av seil og biofuel viser nullutslippspotensiale
I tillegg til seilene valgte Odfjell også å teste 100% bærekraftig biodrivstoff under Bow Olympus sin Atlanterhavskryssing. Målet var å undersøke en mulig vei mot nullutslipp for et deep-sea skip. Det bunkrede biodrivstoffet er produsert fra sertifisert, bærekraftig avfall og godkjent av både IMO og EU.

Når Bow Olympus ankommer europeisk farvann denne helgen, har Odfjell demonstrert at den kombinerte fremdriftsløsningen representerer en reell vei mot karbonnøytralitet for deep-sea shipping – 25 år før målsettingen. Reisen viser en reduksjon på hele 85% i utslippsintensitet sammenlignet med konvensjonelt drivstoff, uten behov for tekniske oppgraderinger eller modifikasjoner. I tillegg øker energieffektiviteten med 15–20 % takket være seilene.

Tester nye innovasjoner med fleksibel drivstoffstrategi
Gjennom det siste tiåret har Odfjell installert mer enn 140 energieffektiviserende tiltak på sine kjemikalietankskip, noe som har resultert i en utslippsintensitetsforbedring på over 53% sammenlignet med IMOs 2008-referanse.

Etter å ha tatt i bruk de fleste relevante tilgjengelige teknologier, retter selskapet nå fokus mot neste generasjons løsninger – som seil – for å nå 2030-målet om 57% forbedring. Det kreves et drivstoffskifte for å gå utover dette målet. Odfjell har derfor valgt å holde alle muligheter åpne i en tid der fremtidens drivstoff fortsatt er uavklart. Valget av biodrivstoff til denne spesielle overfarten ble gjort for å vise én mulig vei fremover.

– Nå skal vi analysere dataene, trekke læring og bruke erfaringene som grunnlag for våre neste steg. Det er fortsatt flere ukjente faktorer som må avklares – som værforhold, handelsruter og skipstyper – men jeg er trygg på at vi har begynt å stake ut en realistisk kurs mot karbonnøytralitet, avslutter Hjortland.

 

Om Odfjell SE

Odfjell-gruppen er et av verdens ledende shippingselskap innen transport og lagring av kjemikalier. Selskapets flåte består av rundt 70 skip, hovedsakelig registrert i Norge (NIS). Odfjell opererer over hele verden og transporterer over 600 ulike typer kjemikalier og annet flytende materiale. Disse er viktige bestanddeler for produksjon av utallige produkter - fra fotballer, bildeler og drikkeflasker til medisiner, maling og gjødsel.

Odfjell har også eierandel i fire tankterminaler lokalisert i hhv. Belgia, USA og Sør-Korea. Terminalvirksomheten er også tilknyttet et nettverk i Sør-Amerika bestående av ytterligere 10 tankterminaler delvis eid av nærstående parter.Selskapet har rundt 2300 ansatte og avdelinger i 11 land, med hovedkontor i Bergen, Norge.

Selskapet hadde en årlig brutto omsetning på USD 1310 millioner i 2022. Les mer på Odfjell.com.

 

For ytterligere informasjon kontakt
Erik Hjortland, VP Technology, Odfjell 
Tel: +47 416 96 013 
E-mail: erik.hjortland@odfjell.com

Anngun Dybsland, VP Communications
Tel: +47 415 48 854
media@odfjell.com

 

Våre hovedsamarbeidspartnere